15 januari 2006

Het Klaphek - Inleiding


Het voorhuis van de boerderij
(bron: Rijksdienst v/h Cultureel Erfgoed)
De schrijfster van deze pagina zag in 1964, als vijfde kind uit een gezin van zeven, het levenslicht op boerderij Het Klaphek. Dat was, om precies te zijn, op het kamertje onder de 7 van "1807": het jaartal dat op de voorgevel van de boerderij prijkt. Het is de boerderij waar ik ook ben opgegroeid en waar mijn vader vanaf 1933 heeft geboerd.

Mijn vroegste herinneringen gaan terug naar de grote bladeren van de enorme plataan naast het voorhuis. In de herfst werden daarmee hutten gebouwd en konden we prachtig verstoppertje spelen. De plataan werd in 1967 gekapt.

De geschiedenis van de boerderij hield mij als kind al bezig. Zo heeft een van de kelders onder de boerderij een gewelfd plafond. Een dergelijke bouw was in 1807, voor ons het uitgangspunt van de datering van de boerderij, niet gebruikelijk; zo hoorde ik van mijn ouders. Voor 1807 moest op die plaats een andere boerderij of woning hebben gestaan. We fantaseerden er lustig op los en bedachten dat er ooit vast een groot kasteel had gestaan. Onder de boerderij zouden ongetwijfeld onderaardse gangen te vinden zijn. Mijn moeder ontdekte dat er een verborgen ruimte was. Na jaren vol verzinsels hierover werden dan eindelijk een paar zolderplanken los gemaakt om te kijken welke schat er verborgen lag: een klein hokje met wat spinnenwebben en aan de muren wat oud behang. De ruimte was het resultaat van een verbouwing voor 1933.

Er is in het verleden al meer onderzoek gedaan naar de boerderij. Graag wil ik op deze pagina's bekende gegevens over de boerderij combineren met gegevens over de bewoners door de eeuwen heen, eigenlijk de genealogie van de boerderij, om uiteindelijk te komen tot een zo compleet mogelijk verhaal over boerderij Het Klaphek tot 1999.


eerste publicatie: 26 februari 2010
update: 30 november 2011