14 februari 2014

Allemaal familie



Onlangs ben ik lid geworden van de Vereniging Veluwse Geslachten. Dit lidmaatschap geeft toegang tot heel wat digitaal doorzoekbare pdf-documenten met persoonsgegevens van familie, misschien familie en geen familie. Al heel wat uurtjes ben ik druk aan het zoeken geweest. En natuurlijk levert dat nieuwe gegevens op: hoera! Met dank aan de mensen achter deze vereniging voor al de tijd die ze hierin steken.
Soms leiden deze zoektochten ook tot wanhoop en meer verwarring. Waarom noemden ze in Bennekom alle jongens Evert of Hermen en hadden ze allemaal Van Eck, Van Maanen of Roseboom als achternaam? Toch een conclusie, niet wetenschappelijk onderzocht: tenminste 90% van de oorspronkelijk Bennekomse bevolking is familie van mij. Jawel, ik ben dat verre nichtje dat inmiddels verhuisd is naar het Westen van het land, waar de meisjes Peti, Pita of Ploni genoemd werden. Die namen kende ik dan weer niet. 

En dan de vader van Trui van Harskamp: Gerrit Gerritsen Straat(s)man. Hij is afkomstig uit Winterswijk. Ondanks de mooie site Genealogiedomein, met een schat aan genealogische informatie uit de Achterhoek, heb ik nergens de doopdatum van deze man kunnen achterhalen. 


Maar wat nu niet is, dat kan nog komen. Wat heb ik al gezocht naar gegevens van Johannis Moret, echtgenoot van Maria Willemina van den Brink. Deze week heb ik de ontbrekende gegevens toch kunnen achterhalen door bladzijde na bladzijde de burgerlijke stand gegevens van de Gemeente Renkum door te nemen.